پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 دی 1400 - 09:25

عراق؛ پایان اعتراضات، آغاز تشکیل نهادهای قدرت

پیروزی مقتدی صدر توازن سنتی نیرو‌های شیعه از جمله ائتلاف الفتح و متحدان آن را برهم زده است. «الشرق الاوسط» نیز در گزارش خود با عنوان «دادگاه فدرال عراق اختلافات شیعیان را عمیق‌تر کرد» این رسانه عربی تلاش داشت به نوعی نشان دهد که اختلافات احزاب شیعی عراق قابل‌جمع‌بندی نیست، اما در عمل برگزاری نشست احزاب شیعی در خانه مقتدی صدر، صحت و اعتبار گزارش نیویورک‌تایمز و شرق‌الاوسط را زیر سؤال برد.
کد خبر : 10709

پایگاه رهنما:

پایان نشست جمع‌بندی گروه‌های شیعی در منزل مقتدی صدر و تأکید صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی در حالی مطرح  است که برخی رسانه‌ها در چند هفته گذشته تلاش دوچندانی را به‌کار بسته بودندتا نتایج انتخابات را نشان‌دهنده شکاف در میان احزاب شیعی نشان دهند. رسانه های آمریکایی از جمله «نیویورک تایمز» در گزارش اخیر خود با برجسته‌سازی اختلاف‌نظر‌ها در میان گروه های شیعی نوشتند: پیروزی مقتدی صدر توازن سنتی نیرو‌های شیعه از جمله ائتلاف الفتح و متحدان آن را برهم زده است. «الشرق الاوسط» نیز در گزارش خود با عنوان «دادگاه فدرال عراق اختلافات شیعیان را عمیق‌تر کرد»  این رسانه عربی تلاش داشت به نوعی نشان دهد که اختلافات احزاب شیعی عراق قابل‌جمع‌بندی نیست، اما در عمل برگزاری نشست احزاب شیعی در خانه مقتدی صدر، صحت و اعتبار گزارش نیویورک‌تایمز و شرق‌الاوسط را زیر سؤال برد.

  • پایان اعتراضات و آغاز اخراج آمریکا

پس از اینکه کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه عراق از پذیرش رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی خبر دادند، این کمیته از معترضان و تحصن‌کنندگان در مقابل منطقه سبز نیز خواست به تجمعات خود پایان دهند. در پاسخ به درخواست کمیته هماهنگی شیعیان، کمیته سازماندهی تظاهرات هم با صدور بیانیه‌ای، با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی عراق برای تأیید نتیجه انتخابات تحت فشار قرار گرفته، از پایان اعتراض سه ماهه خود خبر داد. در بیانیه کمیته سازماندهی تظاهرات خطاب به کمیته هماهنگی شیعیان آمده است: « از شما و تصمیم‌تان در پذیرش حکم دادگاه فدرال در تأیید نتیجه انتخابات تبعیت کرده و از فشار‌هایی که به دستگاه قضا در راستای تأیید نتایج دروغین وارد آمد چشم‌پوشی می‌کنیم. ما این شجاعت را داشتیم که نگرانی شدید خود را به دستگاه قضایی عراق در خصوص وقوع جعل و تزویر اعلام کنیم. ما به اینکه دستگاه قضا، مستقل، توانا و شفاف عمل کند، حریص هستیم.»

همزمان با حرکت گروه‌های شیعه به سمت جمع‌بندی بر سر تشکیل دولت ائتلافی، هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق تأکید کرد که آمریکا در خروج نیروهایش از عراق جدی نیست، ولی مقاومت، قطعاً نیرو‌های این کشور را اخراج خواهد کرد. هیئت هماهنگی مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «رؤیای آمریکا که سربازان اشغالگر آن در عراق احساس آرامش کنند، یک توهّم است که هرگز محقق نخواهد شد». مقاومت عراق همچنین تأکید کرد که نیرو‌های متکبر آمریکایی را مجبور خواهیم کرد با خواری و خفت از عراق خارج شوند. حمله پهپادی روز سه شنبه 14 دی به عین الاسد آنهم برای اولین بار ، با فرض تخلیه  قالب این پایگاه توسط آمریکایی ها،  نفس این اقدام مهم است. چراکه عراقی ها نشان دادند که اراده کرده اند با خفت، آمریکایی ها را از کشورشان اخراج کنند.

  • تحریم دولت آینده از مشارکت در شکل گیری نهادهای قدرت

بعد از تحریم دولت آینده عراق از طرف جریان حکیم، گردان‌های حزب‌الله عراق هم مشارکت در دولت آتی را تحریم کردند. این تصمیم در واکنش به رأی دادگاه عالی عراق گرفته شده است که نتیجه انتخابات را تأیید کرد. گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای، انتخابات پارلمانی مهر ماه را «بزرگ‌ترین تقلب و فریب در تاریخ معاصر ملت عراق» خواند و گفت: «احزابی که حقوق مردم عراق را به نفع خود مصادره کردند، مورد حمایت ائتلاف شیطانی صهیونیستی - آمریکایی - سعودی قرار گرفتند تا با به زانو درآوردن عراقی‌ها در مقابل اراده‌های بدخواهانه، دستور کار شیطانی خود را اجرا کنند.» حزب‌الله عراق، آمریکا و سازمان ملل را به مداخله در روند انتخابات پارلمانی این کشور متهم کرده و گفته است که براساس موضع ثابت خود در هیچ دولتی مشارکت نکرده و نخواهد کرد، اما به منزله دژی نفوذ ‌ناپذیر برای دفاع از ملت عراق و نیرو‌ها و نماد‌های ملی آن‌ها در برابر استکبار جهانی و عوامل آن باقی خواهد ماند.

  • عراق نا امن‌تر از همیشه برای آمریکا

در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد، اوضاع نه تنها در عراق، بلکه در دیگر کشور‌های منطقه نیز چندان باب میل نیرو‌های آمریکایی نبوده است. پایگاه نظامی «ویکتوریا» که میزبان نظامیان آمریکایی در بغداد است در روز شهادت حاج قاسم و ابو مهدی المهندس هدف حمله راکتی قرار گرفت و این حملات همواره طی ماه‌های گذشته علیه نیرو‌های آمریکایی تکرار شده است. به نظر می‌رسد دو سال پس از عملیات تروریستی فرودگاه بغداد، چشم‌انداز بازیگری آمریکا در عراق و دیگر کشور‌های منطقه نه تنها برای آنها کم چالش نشده، بلکه بیش از هر زمان دیگری پیچیده‌ترشده است .جالب اینکه روی برخی از این راکدها و پهپاد‌های مهاجمی که  به سوی پایگاه نظامیان آمریکایی فرستاده شده است، عبارت «عملیات انتقام فرماندهان» (عملیات ثأر القاده) نوشته شده بود.

  • خون پاک شهدای فرودگاه بغداد نوید پایان اشغالگری است


حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، تنها اقدام ضد آمریکایی در عراق نبود. نیرو‌های آمریکایی طی دو سال گذشته پس از شهادت سردار سلیمانی زیر شدید‌ترین فشار‌ها برای خروج کامل از عراق بوده‌اند و پارلمان این کشور نیز خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی شده است. اگرچه نخست‌وزیر عراق به تازگی اعلام کرده که آمریکا دیگر در عراق مأموریت رزمی ندارد، اما مردم عراق خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی هستند. تأکید عراقی‌ها بر خروج کامل آمریکا پس از عملیات تروریستی واشنگتن در فرودگاه بغداد صورت می‌گیرد و بسیاری از شهروندان عراقی حادثه فرودگاه بغداد را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی خود می‌دانند. «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق همزمان با دومین سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، این جنایت را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی عراق دانست و نقض حاکمیت عراق و اقدام خلاف اصول بین‌المللی در جریان ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کرد. دیگر مقامات و چهره‌های سیاسی عراق نیز در سالروز حادثه فرودگاه بغداد با گرامیداشت فرماندهان مقاومت، بر خروج کامل آمریکا تأکید کردند. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد که خون شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نوید پیروزی‌های آتی در پایان اشغالگری و سازش را می‌دهد.

البته انتقادت و فشار بر آمریکا تنها محدود به عراق نبوده است  و در دیگر کشور‌های منطقه نیز وضعیت نیرو‌های آمریکایی چندان مطلوب نیست. همچنین انتقادات زیادی به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن وجود دارد و «ایلهان عمر»، نماینده کنگره آمریکا خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شده است. در یمن نیز «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، گفت که شهید سلیمانی موانع را در راستای مقابله با پروژه آمریکایی- صهیونیستی از میان برداشت و دست نیرو‌های یمنی برای مقابله با تجاوزات شرکای آمریکا در منطقه باز است. اکنون دیگر همه به این باور رسیده اند که آمریکا جایگایی در میان ملت های منطقه ندارد و دیری نخواهد پایید که آنها باید منطقه را ترک کنند و اگر خودشان ترک نکنند ناچارند با خفت و خواری  بیرون بروند.

گروه بین الملل
پایان نشست جمع‌بندی گروه‌های شیعی در منزل مقتدی صدر و تأکید صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی در حالی مطرح است که برخی رسانه‌ها در چند هفته گذشته تلاش دوچندانی را به‌کار بسته بودندتا نتایج انتخابات را نشان‌دهنده شکاف در میان احزاب شیعی نشان دهند. رسانه‌های آمریکایی از جمله «نیویورک تایمز» در گزارش اخیر خود با برجسته‌سازی اختلاف‌نظر‌ها در میان گروه‌های شیعی نوشتند: پیروزی مقتدی صدر توازن سنتی نیرو‌های شیعه از جمله ائتلاف الفتح و متحدان آن را برهم زده است. «الشرق الاوسط» نیز در گزارش خود با عنوان «دادگاه فدرال عراق اختلافات شیعیان را عمیق‌تر کرد» این رسانه عربی تلاش داشت به نوعی نشان دهد که اختلافات احزاب شیعی عراق قابل‌جمع‌بندی نیست، اما در عمل برگزاری نشست احزاب شیعی در خانه مقتدی صدر، صحت و اعتبار گزارش نیویورک‌تایمز و شرق‌الاوسط را زیر سؤال برد.
• پایان اعتراضات و آغاز اخراج آمریکا
پس از اینکه کمیته هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعه عراق از پذیرش رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی خبر دادند، این کمیته از معترضان و تحصن‌کنندگان در مقابل منطقه سبز نیز خواست به تجمعات خود پایان دهند. در پاسخ به درخواست کمیته هماهنگی شیعیان، کمیته سازماندهی تظاهرات هم با صدور بیانیه‌ای، با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی عراق برای تأیید نتیجه انتخابات تحت فشار قرار گرفته، از پایان اعتراض سه ماهه خود خبر داد. در بیانیه کمیته سازماندهی تظاهرات خطاب به کمیته هماهنگی شیعیان آمده است: «از شما و تصمیم‌تان در پذیرش حکم دادگاه فدرال در تأیید نتیجه انتخابات تبعیت کرده و از فشار‌هایی که به دستگاه قضا در راستای تأیید نتایج دروغین وارد آمد چشم‌پوشی می‌کنیم. ما این شجاعت را داشتیم که نگرانی شدید خود را به دستگاه قضایی عراق در خصوص وقوع جعل و تزویر اعلام کنیم. ما به اینکه دستگاه قضا، مستقل، توانا و شفاف عمل کند، حریص هستیم.»
همزمان با حرکت گروه‌های شیعه به سمت جمع‌بندی بر سر تشکیل دولت ائتلافی، هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق تأکید کرد که آمریکا در خروج نیروهایش از عراق جدی نیست، ولی مقاومت، قطعاً نیرو‌های این کشور را اخراج خواهد کرد. هیئت هماهنگی مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «رؤیای آمریکا که سربازان اشغالگر آن در عراق احساس آرامش کنند، یک توهّم است که هرگز محقق نخواهد شد». مقاومت عراق همچنین تأکید کرد که نیرو‌های متکبر آمریکایی را مجبور خواهیم کرد با خواری و خفت از عراق خارج شوند. حمله پهپادی روز سه شنبه ۱۴ دی به عین الاسد آنهم برای اولین بار، با فرض تخلیه قالب این پایگاه توسط آمریکایی ها، نفس این اقدام مهم است. چراکه عراقی‌ها نشان دادند که اراده کرده اند با خفت، آمریکایی‌ها را از کشورشان اخراج کنند.
• تحریم دولت آینده از مشارکت در شکل گیری نهاد‌های قدرت
بعد از تحریم دولت آینده عراق از طرف جریان حکیم، گردان‌های حزب‌الله عراق هم مشارکت در دولت آتی را تحریم کردند. این تصمیم در واکنش به رأی دادگاه عالی عراق گرفته شده است که نتیجه انتخابات را تأیید کرد. گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای، انتخابات پارلمانی مهر ماه را «بزرگ‌ترین تقلب و فریب در تاریخ معاصر ملت عراق» خواند و گفت: «احزابی که حقوق مردم عراق را به نفع خود مصادره کردند، مورد حمایت ائتلاف شیطانی صهیونیستی - آمریکایی - سعودی قرار گرفتند تا با به زانو درآوردن عراقی‌ها در مقابل اراده‌های بدخواهانه، دستور کار شیطانی خود را اجرا کنند.» حزب‌الله عراق، آمریکا و سازمان ملل را به مداخله در روند انتخابات پارلمانی این کشور متهم کرده و گفته است که براساس موضع ثابت خود در هیچ دولتی مشارکت نکرده و نخواهد کرد، اما به منزله دژی نفوذ ناپذیر برای دفاع از ملت عراق و نیرو‌ها و نماد‌های ملی آن‌ها در برابر استکبار جهانی و عوامل آن باقی خواهد ماند.
• عراق نا امن‌تر از همیشه برای آمریکا
در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد، اوضاع نه تنها در عراق، بلکه در دیگر کشور‌های منطقه نیز چندان باب میل نیرو‌های آمریکایی نبوده است. پایگاه نظامی «ویکتوریا» که میزبان نظامیان آمریکایی در بغداد است در روز شهادت حاج قاسم و ابو مهدی المهندس هدف حمله راکتی قرار گرفت و این حملات همواره طی ماه‌های گذشته علیه نیرو‌های آمریکایی تکرار شده است. به نظر می‌رسد دو سال پس از عملیات تروریستی فرودگاه بغداد، چشم‌انداز بازیگری آمریکا در عراق و دیگر کشور‌های منطقه نه تنها برای آن‌ها کم چالش نشده، بلکه بیش از هر زمان دیگری پیچیده‌ترشده است. جالب اینکه روی برخی از این راکد‌ها و پهپاد‌های مهاجمی که به سوی پایگاه نظامیان آمریکایی فرستاده شده است، عبارت «عملیات انتقام فرماندهان» (عملیات ثأر القاده) نوشته شده بود.
• خون پاک شهدای فرودگاه بغداد نوید پایان اشغالگری است

حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، تنها اقدام ضد آمریکایی در عراق نبود. نیرو‌های آمریکایی طی دو سال گذشته پس از شهادت سردار سلیمانی زیر شدید‌ترین فشار‌ها برای خروج کامل از عراق بوده‌اند و پارلمان این کشور نیز خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی شده است. اگرچه نخست‌وزیر عراق به تازگی اعلام کرده که آمریکا دیگر در عراق مأموریت رزمی ندارد، اما مردم عراق خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی هستند. تأکید عراقی‌ها بر خروج کامل آمریکا پس از عملیات تروریستی واشنگتن در فرودگاه بغداد صورت می‌گیرد و بسیاری از شهروندان عراقی حادثه فرودگاه بغداد را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی خود می‌دانند. «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق همزمان با دومین سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، این جنایت را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی عراق دانست و نقض حاکمیت عراق و اقدام خلاف اصول بین‌المللی در جریان ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کرد. دیگر مقامات و چهره‌های سیاسی عراق نیز در سالروز حادثه فرودگاه بغداد با گرامیداشت فرماندهان مقاومت، بر خروج کامل آمریکا تأکید کردند. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد که خون شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نوید پیروزی‌های آتی در پایان اشغالگری و سازش را می‌دهد.
البته انتقادت و فشار بر آمریکا تنها محدود به عراق نبوده است و در دیگر کشور‌های منطقه نیز وضعیت نیرو‌های آمریکایی چندان مطلوب نیست. همچنین انتقادات زیادی به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن وجود دارد و «ایلهان عمر»، نماینده کنگره آمریکا خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شده است. در یمن نیز «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، گفت که شهید سلیمانی موانع را در راستای مقابله با پروژه آمریکایی- صهیونیستی از میان برداشت و دست نیرو‌های یمنی برای مقابله با تجاوزات شرکای آمریکا در منطقه باز است. اکنون دیگر همه به این باور رسیده اند که آمریکا جایگایی در میان ملت‌های منطقه ندارد و دیری نخواهد پایید که آن‌ها باید منطقه را ترک کنند و اگر خودشان ترک نکنند ناچارند با خفت و خواری بیرون بروند.

 

ارسال نظرات