جمعه ؛ 30 شهريور 1403
18 دی 1400 - 11:20

اعتراف به فرسودگی تحریم ها

مذاکرات وین پس از یک وقفه سه روزه به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی بار دیگر از دوشنبه گذشته در «وین» آغاز شد. آنچه در پس این مذاکرات شنیده می شود، بحث چراغ سبز‌ی است که از سوی آمریکا به اروپا برای رسیدن به توافق با ایران مطرح است.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 10660

پایگاه رهنما:

مذاکرات وین پس از یک وقفه سه روزه به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی بار دیگر از دوشنبه گذشته در «وین» آغاز شد.  آنچه در پس این مذاکرات شنیده می شود، بحث چراغ سبز‌ی است که از سوی آمریکا به اروپا برای رسیدن به توافق با ایران مطرح است.  هنوز از سناریوی آمریکایی ها برای توافق با ایران خبری بیرون درز پیدا نکرده است ولی این سوال مطرح است که چرا آمریکایی ها، اروپا را تحت فشار قرار می دهندکه هرچه زودتر توافق با ایران صورت گیرد. گفته می شود «رابرت مالی» مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا که به عنوان نماینده این کشور در مذاکرات با 1+4 درحاشیه هتل «کوبورگ» اقامت گزیده و غیر مستقیم مذاکرات را رصد و رایزنی های خود را انجام می دهد، اخیرا با لحن تندی به طرف های اروپایی برجام گفته است که ما هر طور شده باید با ایران به تفاهم برسیم. او گفته من الان در داخل آمریکا تحت فشار قرار دارم و اگر بدون دستیابی به توافق به کشور بازگردم قطعا برکنار خواهم شد. لذا بر همین اساس است که طرف اروپایی ضرب الاجل رسیدن به توافق را تا پایان ماه جاری ( ژانویه ) مطرح کرده و به ایران گفته اند ما حاضریم دو هفته بدون وقفه در وین حضور داشته و مذاکرات را دنبال کنیم . آمریکایی ها با تلاش هایی که ترامپ می کند، به شدت نگران انتخابات 2024  هستند و از آنجاکه تاکنون نتوانسته اند ترامپ را به خاطر حوادث کنگره در انتخابات سال گذشته، از حضوردر انتخابات 2024 باز دارند، تلاش می کنند به انحای مختلف در فضای بین المللی برای خود برگ برنده دست و پا کنند. خروج از افغانستان و احتمالاً خروج از عراق، وضعیت را برای آنها بغرنج کرده است و بر این تصور هستند که می توانند با یک توافق موقت تا حدود زیادی وضعیت خود را ترمیم کرده و شرایط ماندن در قدرت و شکست ترامپ را تسهیل کنند.ضمن آنکه اکنون بر بی تاثیر بودن تحریم های خود واقف شده اند؛ چراکه با قراردادهای 25 میلیارد دلاری ایران با چین و قرارداد 20 میلیارد دلاری که قرار است با حضور آیت الله رئیسی در روسیه اتفاق بیفتد، عملا پروژه تحریم ایران با شکست مواجه شده است. در همین رابطه، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرده تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده و موضع سرسخت‌ترین مخالف توافق با ایران یعنی رژیم صهیونیستی هم به شدت ضعیف شده است. کاهش اثر تحریم‌ها علیه ایران یکی از مهم‌ترین دلایلی است که احتمالاً باعث می‌شود برای رهبران واشنگتن راهی جز توافق با ایران باقی نماند.
در کنار رایزنی های آمریکا برای توافق با ایران، تلاش روس ها هم قابل توجه است. سفیر روسیه نسبت به دستیابی به توافق در سال نو میلادی ابراز امیدواری کرده است.

  • تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده‌اند


به نظر می‌رسد که رهبران ارشد سیاسی در واشنگتن امید چندانی به نتیجه‌بخش بودن تحریم‌ها و ادامه فشارحداکثری علیه ایران ندارند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته تحریم‌ها علیه ایران بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند، فرسوده شده‌اند. این موضوع در گزارش نشریه «نیویورکر» بازتاب یافته و این نشریه در گزارش مفصلی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به نقل از این مقام آمریکایی نوشت که ایران در برابر فشار‌ها در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» عقب‌نشینی نکرد بلکه به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود سرعت بخشید. مقام وزارت خارجه آمریکا که نیویورکر اشاره‌ای به نام او نکرده گفته که «گزینه‌هایی نظیر تحریم‌ها فرسوده شده‌اند و تحریم، به وضوح، نتایجی را که همه ما می‌خواستیم به بار نیاوردند.»

ارسال نظرات