جمعه ؛ 30 شهريور 1403
29 آذر 1400 - 16:16
در نشست سازمان همکاری های اسلامی؛

ایران و پاکستان پیشنهادات خود برای بهبود اوضاع افغانستان را مطرح کردند

وزیرخارجه طالبان در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی با مقامات مختلف کشورهای منطقه از جمله وزیرخارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر : 10503

پایگاه رهنما:

«امیرخان متقی»، وزیر خارجه طالبان در جریان کنفرانس بین المللی سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، با دکتر امیر عبداللهیان ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص وضعیت امنیتی و انسانی کنونی افغانستان و روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور با یکدیگر گفتگو کردند.

در جریان نشست وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی، ایران پیشنهاد 4 ماده‌ای را در نشست اسلام‌آباد برای کمک به مردم افغانستان مطرح کرد:

نخست، کشورهای اسلامی، هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق نمایند .

دوم، مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند. تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروریست .

سوم، آزادسازی دارایی های مالی افغانستان یک ضرورت است .

چهارم، بی تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا نمایند و مانع از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند .

در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی، پاکستان نیز  راهبرد 6 ماده‌ای را برای غلبه بر چالش‌ها و بحران افغانستان مطرح کرد.«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی O.I.C اظهار داشت: پاکستان یک استراتژی 6 ماده‌ای برای مقابله با بحران انسانی پیش روی افغانستان، کمبود مواد غذایی، بهبود اقتصادی و همچنین افزایش قابلیت های سازمانی برای مبارزه با تروریسم تدوین کرده است. قریشی خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش آموزش‌های فنی و نیز آموزش عمومی مردم افغانستان از طریق پلتفرم O.I.C شد.

در همین حال «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز از کمک 1 میلیارد ریالی (ریال سعودی) این کشور به مردم افغانستان خبر داد.

وی افزود: مسئله افغانستان باید از منظر بشردوستانه بررسی شود، همه مردم افغانستان از جمله زنان و کودکان در رنج هستند، بحران اقتصادی در افغانستان می تواند جدی‌تر شود و مردم در آنجا منتظر کمک ما هستند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات