جمعه ؛ 30 شهريور 1403
28 آذر 1400 - 13:04
روایت رهبرمعظم انقلاب از یک زخم کهنه؛

تحریف حقیقت چگونه جای جلاد و شهید را عوض می‌کند؟

رهبر فرزانه انقلاب بارها در سخنان خود «جهاد تبیین» را از مهم‌ترین جهادها برشمرده و رسالت نیروهای انقلابی در امر تبیین حقایق جامعه را بسیار سنگین معرفی کرده اند.
کد خبر : 10485

پایگاه رهنما:

 رو به دوربین لباس مقدس روحانیت را از تن درآورده و کنار می‌گذارد، معدود حاضران درصحنه از اقدام او استقبال کرده و برایش سوت و کف می‌زنند. البته او پیش‌از این؛ یک‌بار این سکانس را تکرار کرده است. تهیه‌کننده این ماجرا به‌خوبی در یادش مانده است که در شب اول اکران فیلم «دموکراسی در روز روشن» سایت رادیو فردا (ارگان رسمی سازمان سیا) برایش تقدیرنامه نوشته و تولید یک فیلم دولتی با نقد دفاع مقدس را تابوشکنی اصلاحات خوانده بود.

خودش می‌گفت در آن فیلم قرار بود یک سردار دفاع مقدس اشتباهاتی که در زندگی خود انجام داده را در عالم برزخ جبران کند؛ اما منتقدان به‌خوبی می‌دانستند که زیرپوشش زرق‌وبرق‌های سینمایی مسئله دفاع مقدس، شهادت و جانبازان به بدترین شکل ممکن به استهزاء کشیده شده است.

محمدعلی زم ادعا می‌کند که شاکی است و فرزندش بی‌گناه مجازات شده است، او سرشار از کینه یا خشم شده و جنگ روایت تحریف را آغاز کرده است. گویی رئیس سابق حوزه هنری فراموش کرده است که پس از بازداشت فرزندش توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در سپاه پاسداران بیانیه نوشته و گفت: «صورت چروکیده و سیرت زشت و سیاه استعمار و استکبار، که از آستین پرصلابت سپاه عزیزمان بیرون آمده است». اعلام برائت پدر از پسر البته تاریخی‌تر است؛ او زمستان سال 1396 درست درزمانی که فرزندش در کانال تلگرامی آمد نیوز آموزش مبارزه مسلحانه می‌داد، در گفتگو با یک روزنامه اصلاح‌طلب اعلام کرد که خطای پسرش را نباید به‌پای او بنویسند. نیما زم دریکی از گفتگوهای خود با رسانه‌های ضدانقلاب ادعا کرده بود؛ ما تحلیل داشتیم بارأی به روحانی در سال 96 می‌توان در نظام ناکارآمدی ایجاد کرده و کشور را به نقطه‌جوش رساند!

سکانسی که محمدعلی زم ضبط و منتشر کرده نشان از یک واقعه مهم نیز دارد. درست یک روز قبل از اقدام به خلع لباس اختیاری از سوی زم؛ مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانات خود؛ بار دیگر ماجرای یک زخم کهنه در تاریخ انقلاب اسلامی را بازگو کردند؛ ایشان فرمودند که دشمن روایت تحریف آمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری، و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه می‌کند.

فیلم سینمایی ساخته‌شده توسط پدر نیما زم در بهشت‌زهرا (س) با عنوان «تحریف حقیقت یک تروریست» این بار برای یک فستیوال خارجی باهدف افزایش تحریم‌ها در میانه مذاکرات وین ساخته‌شده است؛ او با بازی کردن در نقش یک پدر داغ‌دیده سعی کرد؛ سریال هزارقسمتی پسر در کشتار چند مردم مظلوم و سوریه‌ای کردن ایران را بار دیگر کلید بزند.

  • زخم کهنه یک روایت دروغین و جای خالی جهاد تبیین

 رهبر فرزانه  انقلاب بارها در سخنان خود «جهاد تبیین» را از مهم‌ترین جهادها برشمرده و رسالت نیروهای انقلابی در امر تبیین حقایق جامعه را بسیار سنگین معرفی کرده اند. ایشان در آخرین سخنرانی خود در دیدار با پرستاران با برشمردن ابعاد خردمندی و تدبیر عمیق حضرت زینب (س) به‌عنوان بزرگ‌ترین روایت گر واقعه کربلا فرمودند: «آن حضرت با روایت حقیقی، تأثیرگذار و ماندگارِ کربلا، فرصت نداد روایت دشمن بر واقعیت غلبه کند.» همچنین ایشان درباره ضرورت روایت حقیقیِ «واقعیات جامعه، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و حوادث گوناگون ۴۲ سال اخیر» فرمودند: «اگر این کار نشود که در موارد متعدد نشده است، دشمن روایت تحریف‌آمیز و دروغ خود را در افکار عمومی جاری و با عوض کردن جای ظالم و مظلوم، اقدامات مستمر ظالمانه خود را توجیه می‌کند.»

از ویژگی‌های خاص رهبر معظم انقلاب آن است که همواره پیش از وقوع حرکت یا اتفاقی در جامعه نسبت به آن واقعه، ایجاد حساسیت می‌کنند. در 24 تیرماه 1371 که هنوز بیشتر از 3 سال از زعامت ایشان به‌عنوان رهبری نظام اسلامی نگذشته بود، معظم له در خصوص تهاجم فرهنگی که کمتر علائمی از تغییر ذائقه فرهنگی مردم در آن مقطع مشاهده می‌شد، فرمودند: «دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط؛ فرهنگ فساد و فحشاسعی می‌کند جوان‌های ما را از ما بگیرد.»

درحالی‌که در سال‌های ابتدایی دهه 70 همه نگاه‌ها به سمت سازندگی کشور سوق پیداکرده بود و ارزش‌های مادی جای آن صفا و صمیمیت ابتدای انقلاب را می‌گرفت، هشدار رهبر انقلاب زنگ خطری بود که اگر آن مقطع به آن توجه می‌کردیم، یقیناً دشمن نمی‌توانست با روایت ساختگی و غلط، ذهن جامعه ما از مسئولان گرفته تا مردم در تسخیر عمل خود قرار دهد.

 فقط چند ماه پیش از سخنان رهبرمعظم انقلاب درباره «تهاجم فرهنگی»، «شبیخون فرهنگی»، و «غارت فرهنگی»، بود که رئیس مرکز «هریتیج» آمریکا گفته بود «اکنون دیگر تسخیر زمین ارزش ندارد، بلکه تسخیر فاصله بین دو گوش انسان یعنی مغز انسان‌ها مهم است. چراکه با تسخیر آن می‌توان بر کشورها و مردمان آن مسلط شد». اکنون باگذشت 42 سال از عمر انقلاب اسلامی و باوجود این همه دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی در کشور و یا فعالیت هزاران رسانه مکتوب و غیر مکتوب و سایت‌های خبری و تحلیلی هنوز ما اندر خم یک کوچه‌ایم و دشمن با روایت گری غلط خود از حقایق تاریخ انقلاب و جامعه، ذهن مردم را مشوّش کرده و تور خود را پهن کرده و صید خود را از همین ذهن‌های مشوّش شکار می‌کند.

اندیشکده «رند» که یک موسسه مطالعاتی در حوزه مسائل راهبردی است، 20 سال قبل کتابی درباره «جنگ‌های هیبریدی» منتشر می‌کند که جمله کلیدی این کتاب آن بود: «در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بزرگ‌ترین بمب‌ها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.» برنده شدن به خاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می‌کنند. جنگی که باقدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می‌گیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می‌کند که پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست.

  • چند روایت از عوض شدن جای جلاد و شهید

مرور گذرا بر حوادث و رخدادهایی که در طول این 42 سال از عمر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده، نشان می‌دهد با وجودآنکه پیروزی‌های بزرگی را خلق کرده‌ایم و فتنه‌های فراوانی را فرونشانده‌ایم اما روایتگر خوبی در تمام این حوادث یا رخدادها نبوده‌ایم. به عبارت بهتر نباید اجازه دهیم دشمن با فشار رسانه‌ای جای جلاد و شهید را به سادگی عوض کند.

 رهبرمعظم انقلاب اولین بار هشدار عوض شدن جای جلاد و شهید را در سخنرانی مهم خود در 19 تیر 96 بر زبان آورده‌اند. درآن روزها انتشار یک فایل صوتی از حسینعلی منتظری در فضای مجازی توسط رسانه‌های دشمن, شرایطی فراهم آورد که گویی اعضای معدوم شده منافقین تنها به دلیل مخالفت سیاسی به درک واصل‌شده‌اند. درحالی‌که ماجرا عکس آن بود!

منافقین در طول کمتر از چهار سال طی سال‌های 1358 تا 1362 بیش از 17 هزار شهروند ایرانی را اعم مسئول و غیرمسئول ترور می‌کنند، ولی امروز می‌‍‌بیینم که یک شهروند ما را در اروپا دستگیر و به بهانه واهی دست داشتن او در اعدام تعدادی از منافقین در سال 1367 با برگزاری چندین جلسه دادگاه ساختگی و بیان روایت‌های دروغ از اعدام‌های سال 67 محاکمه می‌کنند و همان روایت دروغ در انتخابات سال جاری برعلیه مسئولان نظام در داخل نیز تکرار می‌شود.

اکنون‌که در آستانه سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی هستیم؛ پرچم داعش را شهید عزیزمان سلیمانی پایین کشید اما امروز کدام کشورها مدعی از بین بردن داعش در منطقه هستند و کدام روایت کم‌کم دارد جای خود را در ذهن مردم باز می‌کند. تازه اگر افکار عمومی این روایت که داعش را ما از بین بردیم بپذیرند، در مقابل روایت گری دشمن که حضور ایران را برای تقابل با گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق زیر سؤال می‌برد، چه تلاشی برای جا انداختن روایت حقیقی و درست در مقابل روایت ساختگی دشمن که آفریننده و حامی گروه‌های تروریستی بوده‌اند، انجام داده‌ایم؟

دشمن هرروز در حال روایت سازی‌های غلط است؛ ولی ما در بیان روایت‌های درست و حقیقی خود ناتوانیم. دشمن هرروز از ایران و ایرانی چهره‌ای خشن، غیر منعطف، سیاه، افسرده و باده‌ها خصوصیت منفی به نمایش می‌گذارد و این روایت غلط را با ابزار رسانه‌ای خود و پروپاگاندا تزریق می‌کند و ما بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذریم و یا خود را به تغافل می‌زنیم. این در حالی است که هشدار رهبر انقلاب حکایت از آن دارد که در مقابل روایت غلط دشمن باید با تولید محتوا و بیان روایت درست ایستاد.

ارسال نظرات