پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
16 آبان 1400 - 18:58

سناریوی ترور الکاظمی؛ توطئه شوم علیه عراق و محور مقاومت

طرح سوءقصد علیه نخست‌وزیر نه تنها نمی‌تواند منافع معترضین به نتیجه انتخابات را برای پیگیری مسالمت‌آمیز شکایات خود را پیش ببرد بلکه حتی کاملاً در تضاد با اهداف معترضین صورت می‌گیرد تا با ایجاد فضای رعب و وحشت در میان افکار عمومی آن‌ها را از پیگیری خواسته حقه خود برای بازشماری دستی آراء منصرف کند
کد خبر : 10169

پایگاه رهنما :

ارتش عراق اعلام کرده است که شب گذشته به محل اقامت مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور حمله‌ای پهبادی صورت گرفته است. جزئیات دقیقی از این واقعه وجود ندارد و در مورد چندوچون ماجرا روایت‌ها ضدونقیض در میان رسانه‌ها منتشر می‌شود. در حالی که برخی از خبرگزاری‌ها همانند آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام عراقی مدعی شده که هفت تن از محافظان کاظمی در حمله دو پهباد مسلح که در منطقه سبز بغداد روی داد، زخمی شده‌اند اما به نخست وزیر آسیبی نرسیده است، از طرف دیگر برخی از رسانه‌ها می‌‎گویند اساساً حمله مسلحانه صورت نگرفته و پهبادی غیرمسلح به دیوار محل سکوت نخست وزیر برخورد کرده است.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق «اینا» ویدئوهایی درباره این حمله منتشر کرده که به ویرانی‌های برجای مانده از این حمله پهبادی اشاره دارد. همچنین در گزارشی دیگر از واقعه گزارش خبرگزاری عراق (واع) سرتیپ «سعد معن» مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور عراق وی افزود که تلاش برای ترور نخست وزیر با استفاده از سه پهپاد صورت گرفت و صداهای تیراندازی که شنیده شد برای سرنگونی این پهپادها بود و دو پهپاد نیز سرنگون شد.

از طرف دیگر روایت‌ها در مورد حضور یا عدم حضور نخست وزیر در محل اقامتش در زمان حمله متفاوت است. دیشب «گروه رسانه‌ای امنیتی عراق» وابسته به ارتش در بیانیه خود اعلام کرد که نخست‌وزیر هنگام حادثه در منزل نبوده اما امروز شبکه الجزیره به نقل از منابعی که هویتشان را فاش نکرد نوشت که نخست‌وزیر در منزل بوده است.

نخست وزیر عراق نیز اندکی پس از حمله در توییتی گفته است که «من خوب هستم و در میان مردمم هستم. خدا  را شکر». وی همچنین نوشت: «من همواره پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم. "موشک‌های نیرنگ" مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و به اندازه تار مویی در پایداری و پافشاری ما و نیروهای امنیتی قهرمان برای حفظ امنیت مردم، دستیابی به حق و اجرای قانون لغزش ایجاد نمی‌کند.»

این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته و نیروهای امنیتی نیز اطلاعاتی در مورد عاملان این حمله و انگیزه آنها منتشر نکرده‌اند. در همین راستا به نوشته روزنامه القدس العربی، یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از شروع بکار کمیته تحقیقات برای مشخص شدن جزئیات سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور و مکان به پرواز درآمدن پهپاد مهاجم خبر داد.

 

واکنش‌های داخلی و خارجی به ماجرای سوء قصد به جان الکاظمی

اعلام سوءقصد به جان نخست وزیر موجی از واکنش‌ها را در عرصه داخلی و خارجی ‌به همراه داشته است؛ از محکومیت شدید این حمله و دعوت به خویشتن‌داری گروه‌های عراقی، تا مشکوک دانستن ماجرا و دسیسه نامیدن آن.

در حالی که رسانه‌های خارجی تلاش دارند تا واقعه حمله پهبادی به محل اقامت الکاظمی را به ماجرای درگیری‌‌های روز جمعه در محل تجمع معترضان به نتیجه انتخابات ارتباط دهند که به کشته و زخمی شماری انجامید، قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق و یکی از رهبران سیاسی معترض به نتیجه انتخابات، ترور ناکام نخست وزیر را تلاش برای برهم زدن معادلات وارتباط دادن آن به تظاهرات و تحصن‌های مستمر در مقابل ورودی‌های منطقه الخضرا دانست و گفت: ما پیشتر درباره توطئه برای حمله به منطقه الخضرا هشدار داده بودیم.

وی ضمن محکوم کردن شدید این حمله الخزعلی تاکید کرد: باید با جدیت عاملان این عملیات جستجو شده و طبق قانون محاکمه شوند زیرا این اقدام مطمئنا تلاش برای برهم زدن معادلات تنها یک روز پس از جنایت آشکار کشتار تظاهرکنندگان و حمله به آنها و آتش زدن چادرهایشان است.

 همچنین در راستای دیدگاه‌ توطئه‌ای از حادثه امروز، «ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی «کتائب حزب الله» عراق، بامداد امروز یکشنبه، (۷ نوامبر) حتی در مورد صحت خبر سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق ابراز تردید کرد

ابوعلی در مطلب کوتاهی در کانال تلگرامی‌ خود، سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و حمله پهپادی به منزل محل اقامت او در بغداد را نمایشی خواند.

وی نوشت: «ایفای نقش قربانی[بودن] از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند [ضرر کند]».

العسکری نوشت: «اگر کسی بخواهد به این "موجود فیس‌بوکی" آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر بسیاری برای رسیدن به آن وجود دارد».

مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق ادامه داد: «مسخره است که او ملت را به خویشتنداری و آرامش دعوت می‌کند، معلوم نیست چه کسی ممکن است نگران او شود یا کنترل خود را از دست دهد؟! خدا لعنت کند خودش را و آنکه او را تأیید کرد [تا نخست‌وزیر شود]».

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز آن را فتنه جدید اتاق های فکر خارجی برای بی ثبات کردن عراق دانست. وی صبح امروز (یکشنبه) در توئیتی در واکنش به سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نوشت: سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.

در اعلام موضعی دیگر از تهران، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن هدف قرار دادن نخست وزیر عراق، بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تأکید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن درخواست هوشیاری همگان نسبت به توطئه‌هایی که امنیت و پیشرفت  عراق را هدف قرار داده است، این‌گونه حوادث را در راستای منافع طرف‌هایی خواند که طی ۱۸ سال گذشته به ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق تعرض کرده و با ایجاد گروه‌های تروریستی و فتنه انگیزی، در پی دستیابی به اهداف شوم منطقه‌ای خود بوده‌اند.   

خطیب‌زاده با ابراز خرسندی از سلامتی مصطفی الکاظمی، ابراز امیدواری کرد مردم، دولت و جریان‌های سیاسی عراق با اتحاد و همبستگی‌‌، موجبات توسعه و شکوفایی عراق را فراهم کنند.

در میان دیگر رهبران عراقی که نسبت به حادثه سوءقصد به جان الکاظمی واکنش نشان داده‌اند «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف النصر عراق هم تعرض به الکاظمی را «مشکوک» خواند و خواستار بیداری و خویشتنداری شد.

العبادی افزود: «تا دیروز تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو کشته می‌شدند و امروز نخست وزیر را هدف قرار می‌دهند. آقایان ما در میدان جنگ نیستم!!».

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون نیز که از متحدان نیروهای سیاسی وابسته به حشدالشعبی و معترضان به نتایج انتخابات می‌باشد توییت کرد: حمله به منزل الکاظمی اقدامی مردود و محکوم بوده و به منزله تنشی برای وضعیت امنیت عمومی است که با چالش‌ها و اختلال‌های روبه‌فزونی مواجه است.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز در توییتی نوشت: "عملیات تروریستی که نخست وزیر را هدف قرار داد، هدف قرار دادن واضح و آشکار عراق و مردمش و امنیت و ثبات آن و بازگشت به حالت آشوب است تا گروه‌های غیردولتی بر عراق سیطره یابند و عراق تحت آشوب، خشونت و تروریسم و خطرات و مداخله‌های خارجی زندگی کند."

وی گفت: ارتش و نیروهای امنیتی قهرمان ما باید زمام امور را در دست بگیرند تا عراق قدرتمند شود.

دلایل تقویت‌کننده وجود توطئه علیه عراق و جریان مقاومت

سوءقصد پهبادی علیه الکاظمی در شرایطی صورت می‌گیرد که قاطبه رهبران گروه‌های سیاسی در بیت شیعه پس از حوادث خشونت‌آمیز روز جمعه از لزوم پرهیز از اتفاقاتی که منجر به بی ثباتی و متشنج کردن فضا برای بهره‌برداری بیگانگان و دشمنان عراق خواهد شد، موضع‌گیری‌های کاملاً آشکار داشتند و حتی از امکان طرح‌‌ریزی توطئه برای ضربه زدن به منافع عراق و روند مسالمت‌آمیز اعتراضات دموکراتیک مردم خبر دادند. لذا طرح سوءقصد علیه نخست‌وزیر نه تنها نمی‌تواند منافع معترضین به نتیجه انتخابات را برای پیگیری مسالمت‌آمیز شکایات خود را پیش ببرد بلکه حتی کاملاً در تضاد با اهداف معترضین صورت می‌گیرد تا با ایجاد فضای رعب و وحشت در میان افکار عمومی آنها را از پیگیری خواسته حقه خود برای بازشماری دستی آراء منصرف کند.

از طرف دیگر با وجود اعتراض به نتیجه اعتراضات و داشتن ادعای بروز تقلب در روند برگزاری و نحوه شمارش آراء، اما جریانات مقاومت همچنان با همین نتایج کنونی نیز از جایگاه قدرتمندی در پارلمان آینده برخوردار خواهند بود به صورتی که احتمال و شانس تشکیل دولت بدون حضور این گروه‌ها بسیار کمرنگ می‌باشد.

در چنین شرایطی طراحان سناریوی سوءقصد به جان الکاظمی اهداف شومی را دنبال می‌کنند که باید با هوشیاری نخبگان سیاسی و دولت و رسانه‌های عراقی خنثی شود.

ایجاد فتنه داخلی و بردن عراق به سمت بی ثباتی یکی از اهداف اصلی توطئه دشمنان در سالهای گذشته بوده است که نمونه آشکار آن را می‌توان در تلاش برای احیای داعش و ایجاد فتنه مذهبی مشاهده کرد. یکی از جنبه‌های مهم این طرح به شکاف انداختن در بیت شیعه و حامیان مقاومت در عراق برمی‌گردد.

از طرف دیگر ضربه زدن به روابط نزدیک و برادرانه ایران و عراق به عنوان دو همسایه و متحد در جبهه مقاومت منطقه، از دیگر اهداف شوم طراحان سناریوی حمله پهبادی می‌باشد. در حالی که دشمنان، بویژه در راس آنها آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن شامل رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات، از هیچ تلاش برای ضربه زدن به روابط دو کشور کوتاهی نمی‌کنند، رسانه‌های آنها با غرض‌ورزی و دروغ‌پردازی از جریانات مقاومتی ریشه دار و باسابقه در عرصه تحولات این کشور، چه در دوران پیش از سقوط رژیم بعث و چه دوران مقابله با اشغالگری خارجی به رهبری ایالات متحده، به عنوان "گروه‌های وابسته به ایران" یاد می‌کنند تا از این طریق اعتراض این گروه‌ها به نتایج انتخابات و روند تحولات منبعث از آن را به آنچه "دخالت‌های تهران" در اوضاع عراق می‌نامند، نسبت دهند. این در حالی است که ایران در عمل نشان داده است که حفظ ثبات سیاسی و امنیتی در عراق از مهمترین منافع راهبردی تهران در ارتباط با تحولات عراق می‌باشد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات