جمعه ؛ 30 شهريور 1403
15 آبان 1400 - 14:40
پایش

گزارش عملکرد تیم اقتصادی دولت در هفته‌ای که گذشت

مهم‌ترین تحولات در تیم اقتصادی دولت در هفته‌ای که گذشت
کد خبر : 10160

پایگاه رهنما:

مهم‌ترین تحولات در تیم اقتصادی دولت در هفته‌ای که گذشت، آن بود که وزیر اقتصاد با 30 هلدینگ و حقوقی بازار سرمایه جلسه‌ای داشت تا درباره‌ی احیای بورس، چاره‌جویی شود. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به اقداماتی که صورت خواهد گرفت، وعده داد که آینده‌ی بورس بسیار خوب خواهد بود. وزیر راه و شهرسازی که پیشتر نیز بر تخصص خود در دور زدن تحریم‌ها تاکید کرده بود، در هفته‌ای که گذشت در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر ضرورت تشکیل قرارگاه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سازمان‌ها تأکید کرد. از دیگر اخبار مهم، این بود که عبدالملکی –وزیر کار-  از هدفگذاری ایجاد ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید پرده برداشت. مشروح این تحولات، در ادامه خواهند آمد:

 

  • جلسه وزیر اقتصاد با ۳۰ هلدینگ و حقوقی بازار سرمایه

حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه هفته‌ پیش در ساختمان باب‌همایون وزارت اقتصاد و دارایی گرد هم جمع شدند تا درباره احیای بورس چاره‌جویى کنند؛ جایى که وزیر اقتصاد از اجماع وزارت اقتصاد، نفت، صمت و بانک مرکزی براى رونق بورس خبر مى‌دهد. در این جلسه سید احسان خاندوزی -وزیر اقتصاد و دارایی- اعلام کرده است که «شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ما به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است، البته با نگاه به کوتاه‌مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.» خاندوزی گفته که «وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس توسعه ابزارها و نهادها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش‌بینی‌پذیر است. بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن، خالص تأمین مالی دولت از اوراق در دوماه دوره بنده بسیار اندک و ناچیز و در 40 روز اخیر صفر ریال بوده است. هرچند فضای مجازی پر است از اطلاعات غیردقیق. از ین پس هم دولت بیشتر به‌دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.»

 

  • محسن رضایی: آینده بورس بسیار خوب خواهد بود

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان «برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به‌احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید» گفت: آینده بورس بسیار خوب خواهد بود. محسن رضایی با بیان «برنامه‌های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به‌احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید»، گفت: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می‌کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به 50 سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی‌تواند انعطاف داشته باشد. رضایی با ابراز «از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می‌دانیم، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می‌کنیم»، تصریح کرد: سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

 

  • ضرورت تشکیل قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها در همه سازمان‌ها باید ایجاد شود. مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته‌ی پیش در این سازمان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و علی‌اکبر صفایی به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان، جایگزین محمد راستاد شد. در این مراسم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌ 30 سال است که با سازمان بنادر و دریانوردی آشنایی دارم و همه بنادر کشور را به خوبی می‌شناسم و در ساخت برخی بنادر حضور داشته‌ام. رستم قاسمی ادامه داد: به کشورهای دریایی زیادی سفر کرده‌ام و اوضاع بندری کشورهای اروپایی و شرقی را رصد کرده ام. وی با بیان اینکه در دوره‌ای که وارد وزارت نفت شدم تحریم‌ها آغاز شده بود، گفت: خیلی از مسئولان نگران شرایط تحریم‌ها بودند و تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران را مطرح می‌کردند و حتی نگرانی حصر دریایی وجود داشت اما سازمان بنادر و دریانوردی توانست از تحریم‌ها به خوبی عبور کند که اگر این هوشمندی نبود مشکلی جدی برای کشور ایجاد می‌شد. وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله با تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام است. وی با بیان اینکه در تحریم‌ها دو موضوع دنبال می‌شود گفت: بی‌اثر کردن تحریم‌ها و مقابله با تحریم‌ها و عبور از آنها باید مورد توجه باشد. وی بر ضرورت تشکیل قرارگاه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها در سازمان‌ها تأکید کرد.

 

  • هدفگذاری ایجاد ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعداد قابل ملاحظه‌ای پرونده فساد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و زیرمجموعه های آن در حال تکمیل است که به زودی به قوه قضاییه ارسال می‌شود. حجت‌اللّه عبدالملکی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه هفته‌ی گذشته، شبکه دو سیما گفت: طبق آمارهای رسمی حدود 2.4 میلیون نفر بیکار در کشور داریم، 2.2 میلیون نفر اشتغال ناقص یا ناپایدار دارند، حدود 2 میلیون نفر ناامید از یافتن کار داریم که جزو جمعیت فعال نیستند، 9.7 میلیون نفر هم با اشتغال کم درآمد روبرو هستند و همچنین 4.5 میلیون نفر هم اشتغال غیر رسمی دارند یعنی بیمه ندارند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف ما این است که حداقل یک میلیون و 850 هزار شغل جدید شکل بگیرد. وی ادامه داد: بخشی از اشتغالی که ایجاد می شود مثلاً برای ناامیدان از کار، به صورت اشتغال رسمی بیمه‌دار خواهد بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امسال 32 هزار میلیارد تومان در بند الف تبصره 18, برای حوزه اشتغال اعتبارات در نظر گرفته شده بود که عملکرد زیادی نداشت و پیگیر هستیم تا این اعتبارات را فعال و از این ظرفیت بودجه‌ای استفاده کنیم.

 

جمع‌بندی

در مورد بازار سرمایه، اگر چه بازار به اقدامات دولت واکنش‌های مثبتی نشان داد، اما برخی کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد این واکنش‌ها با دستکاری نرخ بهره حاصل شود، آسیب‌هایی خواهد داشت و باید اقدامات اصلاحی بلندمدت و عاقلانه‌ای صورت گیرد. در مورد دور زدن تحریم‌ها، اظهارات وزیر راه وشهرسازی خوب است؛ چرا که بالا بردن قدرت دور زدن تحریم‌ها در کنار تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، قدرت چانه‌زنی دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات را افزایش خواهد داد اما دور زدن تحریم‌ها نباید به عنوان جایگزینی برای نقش فعال ایران در اقتصاد بین‌الملل (مثلاً نقش‌آفرینی در پروژه راه نو ابریشم) باشد. در مورد وعده‌ی وزیر کار نیز، به نظر می‌رسد لازم است این وزارتخانه راهکارها و سیاست‌هایی که قرار است این هدف را محقق کنند را منتشر کند.

ارسال نظرات