پرسش و پاسخ

۱۸ خرداد ۱۴۰۵

صهیونیست‌ها، گرفتار چرخه جنگ و شکست در لبنان!

کد خبر : 21698

تبیین:

 جنگ صهیونیست‌ها علیه حزب الله لبنان وارد مرحله‌ای حساس شده و اشغالگران صهیونیستی بر حجم حملات خود در لبنان افزوده‌اند. در مقابل مناطق شمالی فلسطین اشغالی نیز به شدت زیر آتش حزب الله قرار دارد و اظهارات منتشر شده توسط تحلیلگران و مقامات ارشد اسرائیلی طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد که اسرائیل در جبهه شمالی خود با بحران واقعی مواجه است، زیرا «توافق به اصطلاح آتش‌بس» عملاً به یک جنگ فرسایشی روزانه و مرگبار تبدیل شده است.

«ناحوم بارنیا»، تحلیلگر برجسته سیاسی و یکی از مهمترین روزنامه‌نگاران استراتژیک اسرائیل ، در مقاله‌ای تحلیلی در روزنامه «یدیعوت آحارانوت» ، این واقعیت را یک شکست فزاینده برای اسرائیل توصیف می‌کند. بارنیا در مورد فرسایش بازدارندگی می‌گوید: «هر چقدر هم که خشم ارتش بزرگ باشد، هر چقدر هم که غرش عظیم باشد، شکست ویرانگر خواهد بود... بدون یک طرح جایگزین، ما در یک جنگ بی‌پایان در سه، شاید چهار جبهه، درگیر هستیم، سرزمین‌هایی را کنترل می‌کنیم که مال ما نیستند، با سربازانی که صاحب آنها نیستیم، در یک جنگ خونین، علیه دشمنانی که نمی‌دانیم چگونه آنها را بازداریم.»

این اعتراف، عمق بحران استراتژیک را نشان می‌دهد، چون ماشین نظامی صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته به پیروزی واقعی دست یابد.

 

معادله جدید حزب الله

همزمان با تشدید حملات صهیونیست‌ها در جنوب لبنان، حزب‌الله با استفاده فشرده از پهپادهای تهاجمی خود، یک معادله بازدارندگی کیفی اعمال کرد که تغییر عمیقی در تاکتیک‌های نبرد ایجاد کرد.

در گزارشی از «الیشا بن کیمون»، خبرنگار نظامی یدیعوت آحارانوت، او توضیح می‌دهد که چگونه تهدید پهپادی حزب الله از یک مزاحمت تاکتیکی صرف به یک خطر وجودی تبدیل شده است که تحرکات نیروها را در عمق جنوب لبنان و در مرز مختل می‌کند: «اگر تهدید پهپاد در گذشته توسط نیروهای رزمنده حزب الله به عنوان یک تهدید تاکتیکی تلقی می‌شد، توالی این حملات به این معنی است که حملات پهپادی حزب الله به یک تهدید استراتژیک تبدیل شده است... حزب‌الله روز به روز در حال بهبود استفاده از پهپادهای انفجاری و انجام نبردی شدید با نیروهای ارتش است.»

در همین زمینه، یارون آبراهام، تحلیلگر سیاسی در کانال ۱۲ اسرائیل، اعتراف صریحی را از یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی که در رایزنی‌های امنیتی محدود شرکت داشت، منتشر کرد. او درماندگی در مواجهه با این حملات پهپادی را با این جمله توصیف کرد: «ما اکنون در مواجهه با یک واقعیت مرگبار، مانند یک بازی رولت واقعی، درمانده‌ایم... حقیقت این است که دستان ما بسته است و این وضعیت باید اکنون تغییر کند.»

 

اختلافات میان رهبران سیاسی و نظامی در تل آویو

از سوی دیگر الجزیره به اختلافات داخلی در صفوف فرماندهی ارتش و مقامات سیاسی صهیونیستی اشاره کرده و گفته است که اختلافات عمیق بین رده‌های نظامی و سیاسی وجود دارد. ارتش احساس می‌کند که دستانش بسته است و می‌خواهد عملیات را در لبنان گسترش دهد و بیروت را بمباران کند تا بازدارندگی را احیا کند، در حالی که نتانیاهو از ترس عواقب بمباران مردد است، همان گونه که عملیات بمباران جنوب بیروت را به تازگی لغو کرد.

یوآو لیمور، تحلیلگر نظامی اسرائیل هیوم درباره ناهماهنگی رهبری نظامی و سیاسی در تل آویو برای نبرد در لبنان می‌نویسد: « ارتش اسرائیل هفته‌هاست که اعلام می‌کند وضعیت لبنان غیرقابل تحمل و غیرممکن است... و هیچ راهی وجود ندارد و نخواهد داشت که با دستان بسته جنگ کنیم: یا می‌جنگیم یا نمی‌جنگیم. کاری که ارتش اسرائیل اکنون انجام می‌دهد اساساً بی‌عملی است، چون مجبور است منتظر چراغ سبز نتانیاهو از سوی واشنگتن باشد.»

گفته شده این اختلافات به جلسات کابینه داخلی نیز کشیده شده است. طبق گزارش یارون آوراهام در کانال ۱۲، ایال زمیر، رئیس ستاد، صراحتاً خواستار توقف کارهای کوچک شده و بدنبال یک عملیات بزرگ نظامی در لبنان است، اما نتانیاهو تاکنون مانع عملیات بزرگ نظامی در لبنان از ترس عواقب آن شده است، چون ترامپ از نتانیاهو خواسته تا عملیات بمباران جنوب بیروت را لغو کند. واشنگتن نگران بمباران بیروت است و از این مسئله می ترسد که عملیات نظامی بزرگ در بیروت باعث واکنش ایران و پایان آتش بس با ایران شود، همان گونه که ایران نیز تهدید کرده که در صورت تشدید تنش‌ها در لبنان، آتش بس معنایی نخواهد داشت. بنابراین نتانیاهو از سوی ترامپ  اجازه بمباران بزرگ بیروت را نیافته و از سوی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در حال فشار به نتانیاهو برای فرمان بمباران گسترده جنوب بیروت است.

 

چرا نظامیان صهیونیست بر عملیات بزرگ اصرار دارند؟

اصرار نظامیان صهیونیست بر انجام عملیات بزرگ نظامی در بیروت ناشی از فشار شهرک نشینان شمال اسرائیل به گسترش جنگ در لبنان برای امن کردن شهرک های شمالی است. «آوی اشکنازی»، نویسنده نظامی، در مطلبی در روزنامه معاریو در تاریخ ۲۵ مه، خاطرنشان می‌کند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ، در حال حاضر اختیارات سپهبد ایال زمیر، رئیس ستاد کل، را محدود کرده و مانع از آن می‌شود که او طبق برنامه‌های مورد نظر ارتش اسرائیل در لبنان، با قدرت عمل کند، اما واقعیت این است که سربازان ارتش اسرائیل در لبنان به هدفی آسان تبدیل شده‌اند و ساکنان شهرک‌های واقع در خط مقدم نیز هدف قرار گرفته‌اند و از این فرماندهان نظامی بر انجام عملیات بزرگ نظامی در لبنان اصرار دارند.

روزنامه هاآرتص هم گزارش داده است که فشار مردمی داخلی در شمال اسرائیل، همراه با افزایش تلفات سربازان و شهرک‌نشینان، رهبری سیاسی اسرائیل را در برابر دو انتخاب تلخ قرار می‌دهد: یا معادله فرسایشی تحمیل شده توسط حزب‌الله را بپذیرد، یا با آغاز یک جنگ تمام‌عیار برای بی‌ثبات کردن کل خاک لبنان، به جلو فرار کند.

با این حال تشدید جنگ اسرائیل در لبنان همچنان با خطر شکست استراتژیک تل آویو همراه است، زیرا اشغالگران راه‌حل‌های موثری در برابر سلاح پهپادهای مقاومت لبنان ندارند و این امر هرگونه ماجراجویی در مقیاس بزرگ را ممکن است به شکستی عمیق‌تر و جامع‌تر تبدیل کند.

از سوی دیگر، صهیونیست‌ها هنوز راه حلی برای مقابله با پهپادهای حزب الله پیدا نکرده‌اند و این احتمال  وجود دارد که با گسترش عملیات در لبنان، تلفات نظامیان صهیونیست نیز در حملات پهپادی حزب الله چند برابر شود.

در شرایط فعلی، ارتش صهیونیستی در مخمصه یک  باتلاق جنگی است که هرچه بیشتر در آن بماند، خروج از آن نیز دشوارتر و پرهزینه تر خواهد شد.

ارسال نظرات

captcha