پرسش و پاسخ

۲۷ خرداد ۱۴۰۵
30 ارديبهشت 1405 - 20:12

لغو دوزادهمین هشدار ترامپ در آخرین ساعت | چرا رئیس جمهور آمریکا منصرف شد؟

لغو دوزادهمین هشدار ترامپ در آخرین ساعت | چرا رئیس جمهور آمریکا منصرف شد؟
بسیاری از مقامات دیگر آمریکایی از اعلامیه روز دوشنبه ترامپ شگفت‌زده شدند و اعتراف می‌کنند که گیج شده‌اند که جهت حرکت ترامپ به کدام سمت است و برخی هم فکر می‌کنند اگر پیشرفت دیپلماتیکی حاصل نشود، ممکن است دوباره تصمیم‌گیری را به تعویق بیندازد.
کد خبر : 21626

تبیین:

 

در آخرین ساعات روز دوشنبه انتشار یک متن جنجالی از سوی ترامپ همه را متعجب کرد. «دونالد ترامپ» در آخرین ساعات روز دوشنبه به وقت ایران با انتشار پستی مدعی شد که تصمیم به حمله به ایران داشته، اما  فعلا این حمله را به تعویق می اندازد، چون به ادعای او سران کشورهای عربی امارات، قطر و عربستان از او خواسته‌اند که این حمله را فعلا تعلیق کند تا دیپلماسی با ایران ادامه داشته باشد.

این ادعای ترامپ در حالی مطرح شد که چند ساعت بعد روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که چندین مقام خلیج فارس گفتند که از طرح قریب‌الوقوع حمله به ایران که ترامپ اعلام کرد، اطلاعی نداشتند!

فریب یا لغو حمله!

با وجود اظهار نظر ترامپ درباره لغو حمله علیه ایران، اما روزنامه نیویورک تایمز پس از این اظهارات به نقل از مقاماتی در دولت آمریکا گزارش داد، به تعویق انداختن اقدام نظامی علیه ایران توسط دونالد ترامپ می‌تواند یک فریب باشد و او هنوز هم ممکن است به حملات ادامه دهد.

با این حال روز سه شنبه خبری از آغاز حمله دوباره آمریکا علیه ایران نبود. از سوی دیگر «جان مرشایمر»، نظریه پرداز آمریکایی اعلام کرد که ازسرگیری بمباران دستاوردی نخواهد داشت. این نظریه‌پرداز آمریکایی در این ارتباط گفت: ترامپ به‌شدت دنبال راهی برای خروج از این بحران است اما تاکنون موفق نشده است. او احتمالاً امیدوار بود چین روی ایران فشار بیاورد تا توافقی حاصل شود، اما در این زمینه هیچ پیشرفتی به‌دست نیامد.
 او امروز دوباره درباره ازسرگیری بمباران صحبت می‌کرد. اما خودش هم می‌داند بمباران دوباره راه‌حل نیست . تنها راه پایان جنگ، توافق با ایران است.

از سوی دیگر تارنمای آمریکایی اکسیوس گزارش داد که یک منبع آمریکایی نزدیک به ترامپ گفت که چندین فرد حامی جنگ علیه ایرانی که از زمان اعلامیه روز دوشنبه با رئیس‌جمهور صحبت کرده‌اند، این تصور را پیدا کرده‌اند که «او در حال و هوای فشار [به ایرانی‌ها] برای حرکت در مذاکرات است.»

این گزارش می افزاید که بسیاری از مقامات دیگر آمریکایی از اعلامیه روز دوشنبه ترامپ شگفت‌زده شدند و اعتراف می‌کنند که گیج شده‌اند که جهت حرکت ترامپ به کدام سمت است و برخی هم فکر می‌کنند اگر پیشرفت دیپلماتیکی حاصل نشود، ممکن است دوباره تصمیم‌گیری را به تعویق بیندازد.

عدم عقب نشینی ایران!

بسیاری گفته‌اند که ترامپ در حملات جدید خود علیه ایران فاقد هدف مشخصی بوده است و از این رو مدعی لغو حمله علیه ایران شده است، چون ایران تاکنون نشان داده در برابر تهدیدات عقب نشینی نخواهد کرد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در گزارشی نوشت که ایران بی‌توجه به تیک‌تاک ساعت ترامپ، واقعیت جدیدی را در خلیج‌ فارس شکل می‌دهد و گسترش مسیرهای حمل‌ونقل زمینی در کنار دریافت عوارض سنگین از نفتکش‌ها در تنگه هرمز، فضای تنفسی بیشتری را نسبت به آنچه غرب انتظار داشت برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز در گزارشی نوشت که با وجود هفته‌ها حملات نظامی آمریکا و اسرائیل و تهدیدهای مکرر ترامپ، ایران همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و تنها احتمال پذیرش برخی محدودیت‌های موقت در غنی‌سازی را مطرح کرده است. در مقابل، ترامپ اکنون بیش از گذشته فقط بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تمرکز دارد و موضوع موشک‌ها و گروه‌های نیابتی را کم‌اهمیت‌تر جلوه می‌دهد.

بزرگ‌ترین شکست ترامپ

این دوزادهمین بار است که ترامپ تهدید به حمله علیه ایران می‌کند، اما در دقایق آخر پا پس می‌کشد، گویی رئیس جمهور آمریکا در آخرین لحظات تصمیم گیری نگران باسخ متقابل ایران می‌شود و از آغاز حمله دوباره علیه ایران خودداری می‌کند. آکسیوس در این ارتباط گزارش داده است که ترامپ از زمان شروع جنگ حداقل ١٢ بار ضرب الاجل ها را تمدید کرده و حملات برنامه ریزی شده به ایران را به تعویق انداخته است.

مجله آمریکایی فارن پالیسی هم در گزارشی نوشته است که بحران ایران می‌تواند بزرگ‌ترین شکست ترامپ باشد. این گزارش می گوید که ترامپ امیدوار بود که شی‌جی پینگ را متقاعد کند تا میانجی‌گری توافق صلح بین واشنگتن و تهران را بر عهده بگیرد. اما این اتفاق نیز مثل خیلی از اتفاقات دیگر برای ترامپ رخ نداد.

برمبنای گزارش فارن پالیسی، ایران هنوز ۷۰٪ از ذخایر موشکی پیش از جنگ و دسترسی عملیاتی به بیش از ۹۰٪ از سایت‌های موشکی خود در امتداد تنگه هرمز را دارد. این‌ها یعنی ایران می‌تواند تا هر زمان که بخواهد به اخلال در حیاتی‌ترین گلوگاه انرژی جهان ادامه دهد. یک بحران غذا در جهان و کمبود نیمه‌هادی‌ها که به هلیوم متکی هستند، از هم‌اکنون در پیش‌بینی‌های اقتصاددانان برای سال آینده گنجانده شده است. هرچه این بحران بیشتر طول بکشد، هزینه‌ها بالاتر خواهد رفت.

 

منبع: الوقت

ارسال نظرات

captcha