- یادداشت ها / ساز ناکوک بیروت
- یادداشت ها / فریب عقبنشینی دشمن زخمخورده را نخورید
- ضربشست قاطع نیروهای مسلح و عقبنشینی بزدلانه «ترامپ» و «نتانیاهو»
- خمینی کبیر و خامنهای شهید آمادگی ملت را کشف و احیا نمودند/ هرگونه اقدامی که موجب بدبینی و سرخوردگی آحاد مردم شود نوعی کمک به دشمن کشور و مردم محسوب میشود
- یادداشت ها / روحالله
- رونمایی از پیام ویژه قالیباف برای آمریکاییها قبل از امضای توافق/ آیا ایران حاضر به دادن امتیاز ویژه به ترامپ است؟
- مبدا تجاوز به دکل مخابراتی جزیره سیریک هدف قرار گرفت
- یادداشت ها / چرا عقربه زمان به عقب بر نمیگردد؟
- یادداشت ها / ترامپ پشیمان است؟
- سر گردنه جای کُشتیگرفتن نیست!
- این هم امر صریح ولی امر
- نمایندگان باید مظهر انسجام و یکپارچگی باشند/ از این پس اختلافات غیرموجّه و حتی موجّه را به تنازع و تفرقه تبدیل نکنند/ از تلاشهای آقای قالیباف، در راه اعتلای کشور قدردانی میکنم
- امسال مسأله برائت از مشرکان اهمیت مضاعفی دارد/ ملتها و سرزمینهای منطقه دیگر سپر پایگاههای آمریکایی نخواهد بود/ نفَس رژیم متزلزل صهیونیستی به شماره افتاده است/ دولتهای اسلامی را در راه پیشرفت امت و حل مسائل دنیای اسلام به دوستی و تعاون دعوت میکنم
۱۸ خرداد ۱۴۰۵ پروژه آزادی ترامپ و بنبست نظامی در تنگه هرمز
نویسنده: مکس بوت
اندیشکده: شورای روابط خارجی آمریکا (CFR)
عملیات نظامی آمریکا برای بازگشایی تنگه هرمز با شکست مواجه شده است. ترامپ پس از آغاز جنگ در ۲۸ فوریه با انتظار سرنگونی سریع رژیم ایران، اکنون با واقعیتی متفاوت روبروست: رژیم پابرجاست، رهبری جدیدتر از گذشته عمل میکند و تنگه هرمز همچنان بسته مانده. تهدیدات بمباران زیرساختها عملی نشد و محاصره دریایی نیز نتوانسته ایران را به تسلیم وادارد.
محاصره نفتی اگرچه فشار اقتصادی وارد میکند، اما کارشناسان انرژی معتقدند آسیب دائمی به صنعت نفت ایران وارد نمیشود و ایران در حال تنوعبخشی مسیرهای تجاری خود به سمت دریای خزر و مسیرهای زمینی است. از سرگیری حملات هوایی نیز راهحل نیست و تنها خطر تلافی ایران علیه زیرساختهای انرژی منطقه را افزایش میدهد. تنها راه خروج از این بنبست، دیپلماسی و توافق «باز برای باز» برای لغو محاصرههای متقابل است.
ارسال نظرات