پرسش و پاسخ

۱۸ خرداد ۱۴۰۵
20 ارديبهشت 1405 - 18:47

انعکاس منفی پروژه آزادی ترامپ در رسانه‌های جهان

انعکاس منفی پروژه آزادی ترامپ در رسانه‌های جهان
انفجار در تاسیسات نفتی و پتروشیمی امارات در بندر فجیره همزمان با آغاز اولین روز طرح ترامپ درباره تنگه هرمز با نام طرح آزادی هرمز صورت گرفت.
کد خبر : 21606

تبیین:

یک روز پس از حادثه انفجار در تاسیسات نفتی فجیره امارات متحده عربی، اکنون بسیاری معتقدند که تنش در تنگه هرمز به زیان «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا تمام خواهد شد. تنشی که از قضا طی بیش از دو ماه پیش با حمله مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران آغاز شد و اکنون باعث شده تا این تنش، وضعیت را برای اماراتی‌ها که میزبان پایگاه‌های آمریکایی و صهیونیستی هستند، بسیار سخت کند. از سوی دیگر، حادثه در امارات متحده عربی و وقوع انفجارهایی در تاسیسات نفتی و پتروشیمی این کشور در بندر فجیره در اولین روز از اعلام  طرح ترامپ درباره تنگه هرمز با نام «طرح آزادی» صورت گرفت.

شروع آزادی هرمز با انفجار در امارات 

از آن جا که انفجار در تاسیسات نفتی و پتروشیمی امارات در بندر فجیره همزمان با آغاز اولین روز طرح ترامپ درباره تنگه هرمز با نام طرح آزادی  هرمز صورت گرفت، بسیاری این انفجارها را پیامی به واشنگتن و ابوظبی عنوان کرده‌اند. پیامی که قرار است به واشنگتن این را انتقال دهد که اگر محاصره دریایی ایران ادامه داشته باشد، ایران نیز اجازه تحرکات دریایی به دیگر کشورها را در منطقه نخواهد داد.

براین اساس به نظر می‌رسد که طرح ترامپ برای عملیات در تنگه هرمز با موانع جدی روبرو باشد و شروع این طرح با انفجار در امارات نشان داد که اجرای این طرح برای آمریکایی‌ها آسان نیست. روزنامه گاردین نیز «پروژه آزادی ترامپ» به بهانه انساندوستی را بخشی از اقدامات نمایش رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برزخی توصیف کرد که در آن گرفتار شده است. این رسانه افزود: پروژه آزادی ترامپ از همه ویژگی های بخش کلاسیک «شوهای نمایشی» ترامپ برخوردار است؛ سریال های واقع نمایی که همه جهان نباید آن را تماشا کنند بلکه با آن زندگی کرده و زنده بمانند.

حادثه‌ای که همکاری امنیتی اسرائیل-امارات را عیان کرد

از سوی دیگر، آنچه اصابت موشکی به بندر الفجیره و انفجار در تاسیسات نفتی امارات را از یک خبر امنیتی معمول فراتر می‌برد، افشای عمق همکاری‌های نظامی میدانی ابوظبی با تل‌آویو است. شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه اذعان کرد که یک سامانه رهگیری اسرائیلی مستقر در امارات در تلاش برای رهگیری موشک‌ها مشارکت داشته است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز این خبر را تایید کرد و از «تعمیق اتحاد استراتژیک امارات با تل‌آویو به سمت همکاری عملیاتی در زمین» سخن گفت. این در حالی است که پیشتر نیز روزنامه فایننشال تایمز نیز پیش از این فاش کرده بود که رژیم اسرائیل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته و اطلاعات حیاتی را برای مقابله با تهدیدات احتمالی در اختیار امارات قرار داده است.

در همین حال، گروه سایبری «حنظله» وابسته به جبهه مقاومت، از نقش خود در یک عملیات هماهنگ سایبری پیش از حملات خبر داده و اعلام کرده که به زودی اسناد محرمانه‌ای را درباره جزئیات این عملیات منتشر خواهد کرد.

ترس اعراب از سرمایه گذاری بیشتر با آمریکا

حادثه انفجار در تاسیسات نفتی امارات در نتیجه برخورد موشک، باعث شده تا برخی محافل عربی نسبت به هزینه‌های اتحاد با آمریکا دچار تردید شوند. شبکه خبری الجزیره همزمان با تنش آفرینی آمریکا علیه ایران، در یادداشتی تاکید کرد که سرمایه گذاری بیشتر منابع عربی در اتحاد با ایالات متحده، منطقی نیست. این رسانه قطری نوشت: برای دهه‌ها، کشورهای خلیج فارس با این فرض عمل می‌کردند که مهمترین شریک استراتژیک آنها ایالات متحده است. آنها یک همکاری گسترده و چندبعدی با واشنگتن ایجاد کردند، همکاری‌ که امنیت، انرژی، امور مالی و دیپلماسی را در بر می‌گرفت.

در این یادداشت به قلم «حسین شکر» آمده است: با این حال، ایالات متحده با آغاز جنگ خود در کنار اسرائیل علیه ایران، شرکای خلیج فارس خود را کنار گذاشت و درخواست‌ها و نگرانی‌های آنها را نادیده گرفت. اکنون، در حالی که دولت ترامپ تلاش می‌کند با ایران مذاکره کند، به نظر می‌رسد که دوباره منافع اسرائیل را در اولویت اصلی خود قرار داده و نگرانی‌های متحدان عرب آن بار دیگر نادیده گرفته می‌شود.

واکنش محتاط اروپایی‌ها

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش به ادعای حمله پهپادی و موشکی ایران به امارات، بدون ارائه هرگونه مدرک، کاهش تنش‌ها در منطقه را خواستار شد؛ رئیس شورای اروپا نیز اعلام کرد این اتحادیه به همکاری با متحدان خود در منطقه «برای کاهش تنش، بازگشایی تنگه هرمز و یک راه‌حل دیپلماتیک پایدار برای امنیت منطقه‌ای» ادامه خواهد داد.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با نادیده گرفتن ریشه‌های بحران خاورمیانه در نتیجه نقض آتش‌بس و اعمال محاصره دریایی توسط آمریکا و متحدان آن، در بیانیه‌ای مغرضانه حمله ادعایی ایران به «امارات متحده عربی و عمان» را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی متحدان استراتژیک اروپا در خلیج فارس» دانست و آن را «به شدت» محکوم کرد.

اتحادیه اروپا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای دفاع از حاکیمت و امنیت ملی در برابر متجاوزان آمریکایی، صهیونیستی و شرکای آنها در منطقه، از تهران خواست تا در کاهش تنش‌ها به منظور دستیابی به صلح پایدار در منطقه مشارکت کند. در ادامه این بیانیه آمده است: ما آماده‌ایم تا در همه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها مشارکت کنیم.

آنتونیو کاستا رئیس شورای اروپا نیز با انتشار پیامی در ایکس در واکنش به حمله ادعا شده از سوی امارات و بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی و مداخله‌گرایانه آمریکا در منطقه که عامل اصلی وقوع بحران در تنگه هرمز است، از ایران خواست تا در «مذاکراتی که تضمین می‌کند آتش‌بس در خاورمیانه برقرار بماند» شرکت کند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات

captcha