پرسش و پاسخ

۱۸ خرداد ۱۴۰۵
01 ارديبهشت 1405 - 16:36

معمای آتش‌بس لبنان؛ کُرنش دولت عون یا برّش ضرب‌العجل ایران؟

معمای آتش‌بس لبنان؛ کُرنش دولت عون یا برّش ضرب‌العجل ایران؟
تندروها در کابینه نتانیاهو از تصمیم او در پذیرش فشار ترامپ برای توقف جنگ در لبنان به شدت عصبانی هستند و آن را خیانت به ده‌ها هزار شهرک‌نشین آواره در مناطق شمالی و عقب‌نشینی و شکست در طرح خلع سلاح مقاومت می‌دانند.
کد خبر : 21448

تبیین:

به فاصله یک هفته از آتش بس میان ایران و آمریکا، بلاخره عصر روز پنجشنبه در جبهه لبنان نیز آتش بس به وقوع پیوست و رژیم صهیونیستی علی رغم مخالفتهای جدی با هرگونه ارتباط میان توقف جنگ با ایران و حزب‌الله پذیرفت تا حملات خود را به لبنان متوقف کند.

همانند شرایط بعد از اعلام اتش بس دو هفته ای میان ایران و آمریکا در عرصه لبنان نیز دشمن یک جنگ روانی و رسانه‌ای برای دور کردن اذهان جهانی از مجبور شدن به پذیرش شرایط مقاومت به راه انداخته است. این موضوع بویژه در رابطه با تاثیرات آن هم بر وضعیت مذاکرات سه جانبه واشنگتن میان مقامات بیروت و تل‌آویو و همچنین خنثی کردن فشارهای داخلی بر کابینه امنیتی نتانیاهو حائز اهمیت است.

در رابطه با مذاکرات واشنگتن، که مخالفت‌های جدی داخلی از سوی مقاومت و افکار عمومی مردم لبنان را نسبت به تصمیم دولت عون برای پذیرش دیدار مستقیم با مقامات دولت اشغالگر آنهم در شرایط تجاوز رژیم به خاک لبنان را در پی داشته است، هر سه طرف واشنگتن، دولت جوزف عون و تل اویو به دنبال آن هستند تا توقف جنگ را به عنوان نتیجه و دستاورد مذاکره مستقیم با رژیم به افکار عمومی بفروشند و در واقع به آنها اینگونه وانمود کنند که مذاکره و سازش بهتر از مقاومت می‌تواند منافع ملت لبنان در تامین امنیت و تمامیت ارضی این کشور را تضمین کند و بهتر است که مذاکرات ادامه یابد و حتی اگر لازم باشد آنچه صهیونیستها و آمریکایی‌ها به عنوان یک معاهده صلح از آن دم می‌زنند را پذیرفت، که به معنای به رسمیت شناختن رزیم صهیونیستی و حرکت در مسیر پذیرش شروط این رژیم در خلع سلاح مقاومت و لبنان می باشد.

حتی مقامات آمریکا و صهیونیستی از احتمال گفتگوی مستقیم بی سابقه میان جوزف عون و نتانیاهو سخن گفته‌اند که پاس گل بزرگی به تل‌آویو به عنوان متجاوز و اشغالگر است.

صهیونیستها با حمایت آمریکا هدف اصلی خود از دور جدید تجاوز به لبنان را فشار بر دولت لبنان برای خلع سلاح مقاومت در راستای اجرای مفاد توافق آتش بس 27 نوامبر 2024 عنوان می‌کنند و متاسفانه دولت جوزف عون نیز پیشتر با دادن یک ضرب العجل تا پایان سال 2025 برای خلع سلاح حزب الله نشان داد که با آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی در حال همکاری است. این در حالی است که دولت جوزف عون که محصول شرایط اضطراری دوران پس از جنگ 66 روزه و انعطاف مقاومت برای پایان دادن به بن بست سیاسی دو ساله برای انتخاب رییس جمهور بود تا مسیر حل مشکلات کشور در زمینه بازسازی ویرانی‌های جنگ و حفظ آرامش داخلی هموار شود، اکنون عملا به یک دولت گروگان یک جناح خاص تبدیل شده و تنوعات دیدگاه‌های سیاسی جامعه لبنان را نمایندگی نمی‌کند.

این موضوع در مواضع مقامات حزب‌الله آشکار است برای مثال«محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان درباره مذاکرات انجام شده میان لبنان و رژیم صهیونیستی در واشنگتن گفت: اگر جلسه مذاکرات در واشنگتن میان نمایندگان لبنان و رژیم صهیونیستی، تنزل جایگاه لبنان در برنامه‌های ایالات متحده را نشان داد.

وی افزود: این مسأله، برخلاف تبلیغ کسانی است که حریصانه در صدد دنباله روی از آمریکا هستند، کشوری که خود حامی رژیم جنایتکار و یاغی صهیونیستی است.

رعد تأکید کرد: بیانیه صادرشده از این نشست که هم به لحاظ شکل و هم مضمون، شرم‌آور است و نه‌تنها ادعای دولت لبنان درباره مشروط کردن مذاکره به توقف آتش‌بس را زیر سؤال می‌برد، بلکه همه ادعاهای مربوط به حفظ حاکمیت لبنان را نیز از بین برده و وابستگی و تسلیم در برابر خواسته‌های دشمن و حامی آن را تقویت می‌کند.

در میانه این وضعیت اسفبار رویکرد دولت عون، این ایران بوده که با مشروط کردن ادامه اجرای آتش‌بس به توقف حملات رژیم به خاک لبنان ترامپ را واداشت تا به گفته خودش صهیونیستها را وادار به توقف فوری حمله کند.

تهران از ابتدا نیز صراحتاَ اعلام کرده بود که هرگونه آتش‌بسی باید شامل توقف حملات به همه گروه‌های مقاومت در منطقه شود و گفته می‌شود مقامات جمهوری اسلامی به طرف آمریکایی التیماتوم داده بودند که اگر حملات رژیم به لبنان متوقف نشود ایران در شامگاه پنجشنبه سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران خواهد کرد. همچنین از اظهارات مقامات ایرانی از جمله عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چنین برمی‌آید که تهران با شرط توقف جنگ در لبنان اجازه عبور محدود کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز را داده است.

لذا در میان مقاومت‌های اولیه، واشنگتن و تل آویو بلاخره مجبور به پذیرش خواسته ایران شدند. بنابراین رویکرد سازشگونه دولت عون هیچ نقشی در دادن امتیاز از سوی کابینه جنگ‌طلب نتانیاهو نداشته است، همانگونه که چندین ماه خوش رقصی وزارت خارجه لبنان با سکانداری یوسف رجی برای صهیونیست‌ها حتی موجب نشد تا ارتش صهیونیستی از ۵ نقطه اشغال شده پس از آتش‌بس 2024 عقب‌نشینی کند؛ مضاف بر اینکه نتانیاهو به خوبی می‌دانست که پذیرش توقف جنگ با موجی از اعتراض تندروها در داخل کابینه و شهرک‌نشینان شمال در مرز با لبنان مواجه خواهد شد.

بر اساس گزارشهای رسانه‌های صهیونیستی تندروها در کابینه نتانیاهو از تصمیم او در پذیرش فشار ترامپ برای توقف جنگ در لبنان به شدت عصبانی هستند و آن را خیانت به ده‌ها هزار شهرک‌نشین آواره در مناطق شمالی و عقب‌نشینی و شکست در طرح خلع سلاح مقاومت می‌دانند.

به گزارش کانال ۱۲، خشم در اسرائیل موج می‌زند، زیرا ترامپ قبل از رأی‌گیری کابینه، آتش‌بس در لبنان را اعلام کرد. کانال ۱۳ تلویزیون اسراییل نیز اعتراف کرد که با آتش بس در لبنان، ایران اولین دستاورد خود را در مذاکرات با آمریکا ثبت کرد.

این فشارها در حدی بوده که نتانیاهو مجبور شد برای کاهش این حملات سیاسی و رفع نگرانی شهرک‌نشینان آواره در یک سخرانی ویدئویی از موفقیت خود در ایجاد یک منطقه حائل در کل طول مرز لبنان از رود یرموک تا حبل الشیخ و مرزهای سوریه در جولان اشغالی لاف‌زنی کند. هرچند همین لاف‌ نظامی نیز با حملات راکتی و پهبادی مقاومت در آخرین دقایق آتش بس به شهرهای صهیونیستی در مرزهای لبنان برملا شد و دوامی نداشت.

منبع: الوقت

ارسال نظرات

captcha